Senaste villkorsuppdatering: 2022-05-18 08:04

Köp- och leveransvillkor

Cigarrspecialisten CS är en bifirma till IWE Group AB (559036-3106), i texten nedan används bifirmans namn.

Åldersgräns

Enligt gällande svensk lagstiftning försäljs tobaksvaror endast till personer över 18 år. Genom att bekräfta köp intygar du också att du är över 18 år. Ålder på personen kontrolleras och olovligt nyttjande av annans identitet polisanmäles.

Priser

Moms ingår i priset med f.n. 25%. Avgifter för frakt kan tillkomma och visas i så fall tydligt i varukorgen och kassan. Order över 899 kronor är alltid fraktfri om du väljer standardalternativet för frakt, under detta belopp utgår en fraktavgift om 59 kronor för att subventionera frakt och emballage. För återförsäljarkonto gäller avtalade priser och fraktvillkor. För presentkort utgår ingen moms. Ingen frakt utgår vid köp av endast presentkort. Notera att andra fraktsätt än det som är förvalt (oftast paket till ombud) kan ha tilläggskostnad även över fraktfritt.

Betalningsalternativ (Privatperson)

All betalning sker genom säker krypterad anslutning och sköts via vår samarbetspartner Avarda (TF Bank). De betalsätt som för närvarande kan användas är:

  • Kortbetalning
  • Swish
  • Faktura
  • Avbetalning
  • Konto (samlingsfaktura)

Cigarrspecialisten tar ej ansvar för om kund skrivit in fel uppgifter vid köpet vilket sedemera leder till att en faktura inte kommer fram.

Avarda (Privatperson)

Betalningssätt

Vi erbjuder faktura, konto, kortbetalningar samt Swish.

Faktura (30- och 60 dagar) och konto erbjuder vi samarbete med Avarda – en del av TF Bank. Vid köptillfället görs en sedvanlig kreditbedömning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få hem en kopia av kreditupplysningen per post. Kreditgivare är Avarda – en del av TF Bank. Fullständiga villkor för faktura, delbetalning och konto ser du i kassan innan du genomför köpet.

Faktura för privatpersoner

Fakturan skickas till dig per e-post. 30 dagars (fakturaavgift 0 kr) eller 60 dagards (fakturaavgift 39 kr) kredit.

Du kan välja att betala hela fakturabeloppet på en gång eller senare ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar, då läggs ditt köp över på ett Konto. Det lägsta beloppet att delbetala står angivet på fakturan. Mer information om Konto nedan samt i de fullständiga villkoren.

Konto - betala i din egna takt upp till 36 månaders kredit. Kontobesked skickas till dig per e-post i mitten på varje månad, med en aviseringsavgift på f.n. 35kr.

Bankkort/kreditkort

Vi använder 3D Secure som är en global säkerhetsstandard utvecklad av Visa och Mastercard för internetbetalning. Överföringen krypteras, vilket innebär att ingen obehörig kan komma åt dina kortuppgifter. Pengarna dras från ditt kort när du godkänner ordern. Betalningen går via betalväxeln Nets.  All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av Nets och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har därmed aldrig tillgång till kortin​formationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard som är utställda i Sverige och övriga Norden samt American Express.

Swish

Med Swish betalar du din order enkelt och smidigt genom att följa instruktionerna i kassan och avsluta köpet med hjälp av Swish-appen.

Företagskunder

Företagskunder har möjligthet att betala via kort via vår betalpartner Avarda. Enskilda firmor handlar som privatpersoner.

OBS! Notera att fakturor alltid skickas till den e-postadress som angavs för ordern. Om du inte fått fakturan så kontrollera skräpkorgen så att den inte ligger där.

Betalningsalternativ Företag

Företag ska i kassan välja att lägga order som företag, detta gäller ej enskild firma som ska beställa som privatperson.

Återbetalning

Du som har betalt din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Avarda. För återbetalning av tillgodot behöver vi kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, vi lagrar inte dessa uppgifter i samband med din betalning. Maila dina uppgifter till kundservice@avarda.se eller ring till 010 - 161 33 51. Du kan även besöka oss på https://www.avarda.com/se/privat/

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas direkt efter att din betalning blivit godkänd. Orderbekräftelsen är en bekräftelse på att vi mottagit din order och betyder ej att vi förbinder oss att leverera. Det kan i sällsynta fall vara så att vi har felaktiga lagersaldon och därför inte kan fullfölja ordern, i dessa fall kontaktas du alltid utan dröjesmål av vår kundtjänst så att vi kan justera ordern enligt era önskemål.

Leveranstid

Vi skickar alla order inom 24 timmar. Måndag till Torsdag kl 15:00. Normal leveranstid för postgång är 1-3 vardagar på alla lagerförda varor. Med Best Transport Hemleverans kan man i vissa fall få sina varor samma dag (vissa större städer). Under högsäsong kan det ta någon dag extra. Vi skickar vanligen varor måndag till torsdag. Om du vill säkerställa att du får din leverans inom en viss tid så skriv ett medelande om detta vid beställningen, det finns en avsett fält för detta som alltid kontorlleras av personal när ordern kommer in. 

Gällande produkter märkta med "Beställningsvara" så har de något längre leveranstid då de beställs från leverantören när order har lagts. Oftast kan vi skicka ut beställningsvaror inom 1-2 veckor men under juni, juli, augusti och december är det högsäsong hos leverantörerna och det brukar då ta något längre tid. Om du ska köpa en beställningsvara och tiden är av nöd så kontakta då först kundtjänst för att få reda på om ni hinner få er vara innan önskat datum.

Alla leveranstider av beställningsvaror är en uppskattning då mycket kan hända från leverantörerna och fram till oss, produkter kan även vara slut hos leverantör utan att vi får ett datum för ny leverans. Cigarrspecialisten tar inget ansvar för eventuell olägenhet som en lång leveranstid kan orsaka.

Vi skickar ej ut några leveranser på fredagar då cigarrerna ej bör ligga hos posten över helgen. För att öka dina chanser att få leverans innan helgen så bör du lägga din order senast klockan 15:00 på onsdagen.

Leveranssätt

Du kan själv välja fraktsätt i kassan, i dagsläget erbjuder vi följande:

  • PostNord Varubrev - Detta alternativ visas bara om det är möjligt att skicka ordern som varubrev. I sällsynta fall kan vi ändra leveransmetod till MyPack Collect (till ombud) om det visat sig att maxvikt har överskridits.
  • PostNord MyPack Collect - Paket till ombud
  • PostNord Mypack Home - Paket levererat hem (dagtid)
  • Best Transport - Paket levererat hem eller så kan man välja box i vissa fall (kvällstid)

Mottagaradressen måste alltid vara till personen som beställt varan, detta då vi måste kunna säkra åldern på köparen. Notera att det endast är beställaren som kan hämta ut paketet, detta kontrolleras vid utlämnandet och du måste ha legitimation med dig. Ditt personnummer får inte vara spärrat eller på annat sätt ha hinder för utlämning, om så skulle vara fallet står kund för de extra kostnader som kan uppstå. Vet du att du har ett spärrat personnummer så kontakta kundtjänst innan eller direkt efter att du lagt din order. Leveranserna skickas alltid emballerade för bästa skydd både mot stötar och mot uttorkning.

Försenad leverans

I de fall där leveransen är försenad på grund av tredje part, det vill säga leverantören av logistiktjänster (exempelvis PostNord) så ska kund vänta minst 14 dagar innan försändelsen kan anses vara försvunnen och ersättning kan utbetalas. Detta på grund av att försvunna försändelser ofta kommer till rätta inom någon vecka. Notera att Cigarrspecialisten givetvis ersätter kund om en order helt försvunnit och inte nått kund, men alltså att parterna avvaktar 14 dagar innan ersättning kan begäras.

Frakt

Fraktkostnaden är alltid 59:- om beställningen är under 899 kronor. Alla beställningar över 899 kronor skickas fraktfritt så länge kund väljer standardfraktsätt. Vid val av annat fraktsätt än standard så tillkommer en avgift även över 899 kr, dock reducerat med värdet av fraktfritt (fn 59 kr).

Betalningsskyldighet

Genom att genomföra ett köp är du införstådd med att beställningen innebär en betalningsskyldighet.

Reklamation

För synliga skador så måste reklamation måste göras omedelbart efter leverans. För funktionella defekter som inte syns så ska reklamation göras så fort defekten upptäckts. Detta då vi annars inte kan veta om skadan på produkten (speciellt tobaksvaror) uppkommit hos oss eller genom att kunden inte lagrat och hanterat dem på ett korrekt sätt. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya, däremot gäller inte reklamationsrätten vid skador som uppkommit efter att kunden tagit emot varorna. Du kan ej reklamera varor som ej längre finns eller har konsumerats eller på annat sätt väsentligt förändrats från ursprungsskicket. Du som kund är ansvarig för att försändelsen kommer fram till oss. Det är därför rekomenderat att ni skickar en spårbar försändelse. Från det att reklamationen har gjorts så ska varan/varorna skickas tillbaka skyndsamt, dock högst 14 dagar från det att kund har åberopat reklamationen. Om detta inte sker kan kund behöva ersätta för ytterligare omkostnader för Cigarrspecialisten, så som, men ej uteslutande, att returfraktsedlar blivit obrukbara. För återbetalning används alltid i första hand samma betalsätt som gjordes vid köpet. Det vill säga en faktura krediteras, ett köp med kort återförs till kortet och vid direktbetalning via bank så sätts pengarna tillbaka på kontot. I vissa fall kan vi dock behöva ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer för att göra en manuell återbetalning. Returfrakten betalas tillbaka när vi tagit emot den/de reklamerade varan/varorna. Alternativt så skickar vi ut en returfraktsedel. För köp via Avardas betallösning gäller deras villkor för återbetalning som du hittar ovan. Notera att det, i enlighet med konsumentköplagen, är Cigarrspecialisten som avgör hur reklamationen skall genomföras. I första hand försöker vi alltid, i tillämpliga fall, reparera varan. Annars byts den reklamerade varan ut mot en likvärdig. Att reklamera en vara innebär inte rätten att häva köpet.

Ångerrätt

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda varor utan att ange någon anledning. Du har även rätt att returnera använda varor, i detta fall sker ett värdeminskningsavdrag baserat på vilket värde varan har efter användandet. Du kan alltså få tillbaka mindre pengar än du ursprungligen betalat för varan om skicket är sådant att full betalning inte kan tas ut för varan till ny kund. Denna bedömning görs av säljaren. För tobaksvaror anses dessa inte ha något värde om de tänts, brutits av, förvarats felaktigt, eller på annat sätt förlorat sin förmåga att säljas till ny kund. Då tobaksvaror snabbt blir sämre om de inte förvaras rätt så omfattas de normalt INTE av ångerrätten, vi bedömmer dock från fall till fall. Men chansen att få igenom ångrat köp av tobak ökar om det gått väldigt kort tid från mottagandet av leveransen. För tobaksvaror där emballaget (inplastning, brutet sigill) har brutits så gäller ej ångerrätten då dessa ej går att sälja vidare till ny kund. Meddelande om ånger ska lämnas till kundtjänst via e-post eller kontaktformuläret (https://cigarrspecialisten.se/contact/) så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Ångerrätten gäller ej vid specialbeställda varor då dessa inte omfattas av ångerrätten. Ångerrätten gäller ej heller för cigarrer då dessa enligt 2:a kapitelet (distansavtallagen) 11§ är varor som snabbt kan förstöras om de inte förvaras på rätt sätt. I vissa fall kan vi ändå ta emot ånger på cigarrer om detta informeras, och skickas in till oss, mycket skyndsamt. Du kan inte ångra en vara endast genom att inte hämta ut paketet, detta räknas som ej uthämtat paket och medför extra avgifter (se nedan punkt gällande ej uthämtade paket). Varan/varorna ska skickas tillbaka skyndsamt, men senast 14 dagar från det att vi fått information av kund om att en retur skall göras. Om så inte sker så kan kund bli betalningsskyldig för omkostnader som uppstått på grund av förseningen. Vid utnyttjande av ångerrätt så står kunden för fraktkostnaden tillbaka till säljaren och kund är ansvarig för att försändelsen når oss. Det är därför rekomenderat att försändelsen skickas som spårbar. För återbetalning förbehåller vi oss rätten att avgöra på vilket sätt pengarna skall återbetalas, oftast sker återbetalning på samma sätt som betalningen gjordes men ibland gör vi insättning till bankkonto. För köp via Avardas betallösning gäller deras villkor för återbetalning som du hittar ovan. Vi följer Konsumentverkets rekommendationer se: Konsumentverket.se. Ångrar du ett köp räcker det att kontakta oss via e-post men du kan också använda konsumentverkets blankett för ångerrätt och skicka in den till oss. Du hittar KOs ångerblankett genom att klicka här.

Ångra ej skickad order

Du kan ångra din order så länge den inte blivit packad av oss. Om din order blivit packad kan vi tyvärr inte längre stoppa den. Du måste då hämta ut den och återsända den till oss i enlighet med kapitlet "Ångerrätt" ovan. Vanligtvis får du ett e-post från transportbolaget efter att vi förberett ordern, har du fått detta mail betyder det att ordern inte längre kan stoppas av oss.

Skador på paket

Blir din produkt/försändelse skadad i transporten ber vi dig att anmäla händelsen till kundtjänst så fort du kan. Dolda transportskador ber vi dig anmäla inom 7 dagar från mottagandet. Synliga transportskador rekommenderar vi dig att anmäla så snart som möjligt från mottagandet. Senast behöver felet anmälas inom rimlig tid som är 2 månader från mottagandet. Föreligger speciella omständigheter kan det anmälas senare. Om möjligt fotografera emballaget och spara det, detta kan behövas mot transportbolaget vid en eventuell tvist. Underlåtelse att följa dessa riktlinjer kan resultera i att kostnaden för produkten inte ersätts av Cigarrspecialisten CS AB.

Ej uthämtade paket

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (vanligen på 7:e dagen efter att paketet kommit till ombud så säkerställ att du kan hämta ut leveransen inom denna tid), så tillkommer en avgift om 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna samt fraktkostnader. Notera att detta även gäller order där du valt att hämta paketet i vår butik. Har du faktura som förfallit till betalning med påminnelseavgift och/eller ränta så ska även denna avgift och/eller ränta betalas till Cigarrspecialisten (detta då vi blir debiterade detta av kreditbolaget). Avgiften dras i förstahand från återbetalningen av ordern, om detta inte är möjligt så får du en faktura på avgiften till din registrerade e-postadress. Cigarrspecialisten ansvarar ej för om PostNord har problem med aviseringar eller om kund på annat sätt inte blivit aviserad. Ej heller tar Cigarrspecialisten ansvar för någon form av händelse som gjort att kund inte kunnat hämta ut paketet. Du kan alltid kontaktar oss eller PostNord om du misstänker att du inte blivit avsierad eller kan hämta ut paketet. I vissa fall kan vi förlänga liggetiden (PostNords eventuella avgifter tillkommer), eller kan du själv förlänge liggetiden i PostNords app.

Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten.

Produktbeskrivningar

Produktbeskrivningarna på sidan är subjektiva och skall endast anses som vägledande. Varje cigarr är unik och lika så är varje persons upplevelse och åsikt kring vad som är gott och inte samt hur smaker upplevs. Vi accepterar ej returer på grund av endast att cigarren inte smakade gott. Vi tar inte heller ansvar för att all information om produkterna är korrekt.

Värdekoder

En värdekod är en värdehandling och ska behandlas som en sådan. Vi tar ej ansvar för, eller kompenserar för, om kund förlorat sin kod eller om någon annan fått tag på och använt kunds kod.

Presentkort

  • Presentkortet är giltigt i 2 år från köptillfället. För presentkort köpta via e-handel så finns även utgångsdatumet skrivet på själva presentkortet.
  • Presentkortet kan endast användas i den kanal det köptes. Detta betyder att presentkort köpta via e-handeln endast kan användas i e-handeln (alltså ej i vår fysiska butik), och vice versa.
  • Presentkortet kan ej lösas in mot kontanter
  • Förlorat presentkort ersätts ej. Presentkortet ska hanteras som en värdehandling likt kontanter.
  • Köp med presentkort som sedan, oavsett anledning, returneras kompenseras med nya produkter eller tillgodohavande. Ej med kontanter.
  • Öppet köp/ångerrätt gäller ej för presentkort
  • Presentkortet levereras som pdf-fil direkt efter köpet (gäller e-handel). Om datorn inte redan kan läsa filen så kan man gratis och säkert ladda ner Acrobat PDF-läsare här: https://acrobat.adobe.com/se/sv/acrobat/pdf-reader.html. Cigarrspecialisten/IWE Group AB tar ej ansvar för om kund inte vill eller kan vidta nödvändiga åtgärder för att kunna läsa filen.

Produktrecensioner

  • Cigarrspecialisten förbehåller sig rätten att inte publicera recensioner.
  • Cigarrspecialisten förbehåller sig rätten att redigera recensioner innan de publiceras.
  • Alla värdeomdömen kommer att censureras från recensioner.
  • Recensioner måste hålla en god ton och respektabelt språkbruk, annars kommer de ej att godkännas.

Ansvarsbegränsning

Olägenheter eller kostander som uppkommer på grund av, men ej begränsat till, att leveransen är försenad eller att felpack skett kompenseras ej av Cigarrspecialisten utöver säkerställandet att ordern levereras till fullo. Som exempel skickar vi givetvis ut kompletterande order om varor saknas i en leverans, men kund är inte berättigad till ytterligare kompensation utöver detta.

Tvist

Vid Tvist går vi alltid på Allmäna reklamationsnämndens linje. Du kan också skapa ett tvisteärende via EUs ODR-plattform.

Personuppgifter

Genom att handla hos Cigarrspecialisten accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Cigarrspecialisten är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. Det är viktigt att du läser igenom vår integritetspolicy innan du godkänner ditt köp och därmed dessa köpevillkor (och därmed också vår integritetspolicy). Du hittar vår integritetspolicy här.

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order eller cigarrspecialisten.se. Vi använder aldrig sms för reklam.

Nekat köp

Cigarrspecialisten.se förbehåller sig rätten att neka köp om vi misstänker att varorna kommer hamna hos person under 18-år eller vid misstanke om bedrägeri. Cigarrspecialisten.se kan också neka köp utan att uppge anledning. Anser du dig felaktigt behandlad så kontakta vår kundtjänst, ett samtal brukar lösa de flesta problem.

Order utrikes

  • För tillfället skickar vi endast till Danmark (utöver Sverige).
  • Minsta ordervärde: 500 SEK
  • Betalning via banköverföring - information om betalning visas efter ordern har lags, både på sidan och i bekräftelsemail.
  • Frakt: 99 SEK

International Shipping

  • Currently we are only shipping to Denmark, Germany, France, Ireland and Belgium (outside of Sweden)
  • Minimum order value is 500 SEK
  • Payment via bank transfer, or Card handled by Payson.
  • Shipping fee is 99 SEK for Denmark and 249 SEK for the other countries.
Produkter

Handla

Information